Мої уроки



                   Презентація до уроку позакласного читання 
                                      "Стефа та її Чакалка"
 https://drive.google.com/file/d/0B8kMKdLVH0t8NjdhZU5ZOTAtVGM/view?usp=sharing                                   
                                                                                   
Тема: «Сторінками сучасної дитячої книги. Пригоди в повісті-казці  І. Андрусяка «Стефа і її Чакалка»
Мета: Ознайомити учнів 5 класу із творчістю сучасного українського письменника І.Андрусяка,проаналізувати ідейно-художній зміст його твору «Стефа і її Чакалка», формувати в учнів уміння будувати зв′язні висловлювання, розвивати навички уважного і вдумливого читання, розвивати творче мислення , навички самостійної роботи, виховувати справжніх шанувальників сучасної української літератури.
Обладнання: виставка дитячих книжок, портрет І.Андрусяка, ілюстрації до казки, текст повісті-казки,  мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Випереджувальне завдання:  прочитати повість-казку «Стефа і її Чакалка», підготувати ілюстрації до казки, знайти відомості про автора.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Хвилинка веселого настрою.
- Діти, обміняйтесь своїми зошитами і напишіть, що ви бажаєте один одному на сьогоднішній урок. Подаруйте  другові посмішку, хай вона його надихає на творчу справу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вступне слово вчителя.
Кожен з нас любить відпочити наодинці зі своїми думками. Часто ми проводимо свій вільний час разом з книжкою, бо вона є нашим помічником, другом, порадником. Ми любимо читати про історичне минуле нашого народу, про відвагу козаків, про  звичаї і обряди наших предків. І ніколи не забуваємо про народну мудрість: «Книга вчить, як на світі жить».
2.Бесіда
-Які книги ви любите читати?
- Чого вони вас повчають?
- Чи любите читати казки?
- Які бувають казки?
- Яку казку називають літературною?
- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?
ІІІ. Оголошення теми  і представлення очікуваних результатів.
Слайд № 1
-         Діти, сьогодні ми з вами  опрацюємо  повість-казку сучасного українського письменника Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»,  дізнаємося деякі біографічні відомості про автора, з′ясуємо проблеми твору,  навчимося висловлювати власну думку і аргументувати її.
1.  Оголошення власних очікувань від уроку.
Слайд №2
2.     Прийом «Дерево очікувань»
-         Діти ,  перед вами зображене дерево, але це дерево маєлище стовбур і гілки. Давайте одягнемо його.
-         Перед вами лежать на партах листочки, напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і прикріпіть листочок до нашого деревця.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.     Повідомлення про письменника
Слайд№3-5
Іван Михайлович Андрусяк— поет, прозаїк, літературний критик, перекладач, редактор дитячого видавництва «Грані-Т».
Народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області).
Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім. В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України.
Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» (1995 р.) і премії «Благовіст» (1996 р.). Учасник численних поетичних фестивалів. Тексти творів Андрусяка перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.
Із 2000 р. активно виступає як літературний критик (часописи «Книжник-review», «Книжковий огляд», «Кур'єр Кривбасу», «Кальміюс», «Березіль», «Сучасність» та ін.), аналізуючи здебільше поезію й обстоюючи моральні принципи в літературі.
З 2005 року після народження наймолодшої доньки Стефи, починає писати книжки для дітей. 2007 року виходить друком повість-казка для дошкільнят і молодших школярів «Стефа та її Чакалка».
Андрусяк є Лауреатом першої премії конкурсу творів для дітей «Золотий Лелека» (2008 р.).  2010 р. виходить друком дитяча книжка “Мʼяке і пухнасте”.
Має сім’ю: дружину Катерину Борисенко (літературознавець, поет, перекладач), сина Івана, дочок Єлизавету і Стефанію. Зараз мешкає в містечку Березань на Київщині, працює редактором і журналістом.
1.  Завдання :  скласти портрет митця.
Слайд №6
                            Хто він?
Який він?
Творчий доробок




2.  Фотогалерея Івана Андрусяка
Слайд№7-10
3.  Робота над змістом повісті «Стефа і її Чакалка»
А) Повідомлення учнів про історію опублікування казки.
Слайд №11
Б) Бесіда за запитаннями:
Слайд №12
•  Про  що  розповідається  у  книзі  І.  Андрусяка?
•  Назвіть  головних  героїв  твору.
•  Як  ви  думаєте, у  які  часи  відбуваються  події, покладені  в  сюжет  твору?
•  Чим схожа, а чим не схожа ця казка на класичні казкові твори?
•  Чи  подобається  вам  поведінка  дітей?
•  Чого найбільше боялась Стефа?
•  Кому належить фраза: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються»?
•  Хто  така  Чакалка? Зачитайте  цитати, які  характеризують її.
•  Як себе називала Чакалка? Якими  методами  вона  виховува  дітей?
•  Яким обідом пригощала Чакалка дітей?
•  Що ще дозволяла Чакалка робити дітям?
•  Вам  подобається  школа  Чакалки?  Хотіли  би  ви  опинитися  там?   Чому?
•  Що  нового  ви  дізналися  з  уроків  цієї  вчительки?
•  Чому Чакалка повернула Стефу і її друзів додому?
•  Що робили батьки Стефи, коли та прокинулася?
•  Кого побачила Стефа на своїй футболці?
•  Як би ви продовжили цю казку?
•  Дайте  поради  героям  твору.
•  Чому  навчає  нас  ця  «повістина»?  Які  уроки  для  себе  взяли  ви?
4.  « ПРЕС»
Слайд № 13
-         Чому Іван Андрусяк визначив жанр свого твору як «дівчача повістина»?
-         Тема та провідна думка твору?
5.     Складання характеристики образів повісті-казки
Слайд №14
«Складання асоціативного куща» до образів героїв твору
                                                                                                                          
                
кмітливий                         чемний                       розсудливий 



люблячий                              розумний                         сильний






             маленька          любляча донька        смілива      нечемна       весела




             кмітлива       допитлива        мрійлива       товариська      спритна






                           весела  наполеглива  грайлива хитра


 вигадана                                          уявна                                страшна

6.  Виразне читання уривків твору.
-       Діти, прочитаємо уривок, який вам найбільше сподобався.
7.  Розігрування ситуацій за ролями.
Презентація інсценізацій епізодів з твору
  9.Відгук на повість Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»
   Слайд № 15
   Презентація випереджувального завдання для сильніших учнів
            Нещодавно  мені до рук потрапила  чудова книжка Івана Андрусяка «Стефа та її чакалка». Пам’ятаю, як  мені читала моя матуся українські народні казки. Вони були такі цікаві, захоплюючі. Та такої навіть вона  не читала. Виявляється, що у час комп’ютерів, існує казковий світ.
 Головною героїнею казочки є неслухняна дівчинка Стефа, яка одного дня дуже образилась на свого татка, маму та сестричку Лізу, які не хотіли з нею гратися, бо всі були зайняті своїми справами.  Стефа була  дуже допитливою,сміливою, веселою, кмітливою , спритною, нечемною. Стефа знала про існування  чакалки . 
Чакалка – це сучасна чарівна істота, яка виловлює неслухняних дітей і перевиховує їх. Саме так і стається з героями повісті, які втрапляють у казкову «школу чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться. Іван Андрусяк так яскраво описує дитячі пригоди, їх стосунки. А яка барвиста і смішна мова казки! Я часто чув такий вислів як «Робота не вовк, в ліс не втече». Та  дуже цікавою була  розповідь Стефи  про знамениту Оринину футболку з написом «Школа не вовк, у ліс не втече».
  З книжечки я дізнався про  поета Антонича .Виявляється, що Антонич був хрущем і жив колись на вишнях, на вишнях тих, які оспівував Шевченко.
Мені дуже сподобалась Стефа. Проте її друзі, Сіяр та Іришка,  та Орина, мені не дуже сподобалися. Я б з такими точно не товаришував би , бо вікон бити не можна, сестричку ображати теж, а про шкільну розбишаку Оришку й мови немає. Та коли я дізнався, чим годує Чакалка пустунів, то справді стало смішно. Бо й самому часом хочеться заборонених чіпсів та газованої води!  Мудра Чакалка підказує нам , як орієнтуватися у лісі без компаса та як розрізняти сторони світу.
  Яка красива книжка! Невеличка, яскрава і малюнки – точнісінько мої.  Жаль тільки, що немає фотографії самого Івана Андрусяка.
  Я пораджу всім моїм друзям прочитати її. Адже ця казочка нас багато чому навчає. Коли я її прочитав , зразу ж згадав народне прислів’я «Хто не чинить лихого, тому нічого не страшно».
 Поспішаю до книжки, щоб намалювати улюблених персонажів.  Хочу більше дізнатися про автора цієї казки і неодмінно прочитаю інші його твори.
V. Закріплення знань, формування вмінь та навичок     
Літературний диктант
Слайд № 17
1. Хто є  автором  книжки « Стефа  та  її  Чакалка »? ( Іван Андрусяк)
2. Жанр  твору  за  визначенням  автора. (Дівчача  повістина)
3. Вік  головної  героїні  дівчинки  Стефи? (6 років)
4. Ім’я   та  вік  старшої  сестри  Стефи (Ліза, 10 років)
5. Ким  працює  мама  дівчинки? (Вчителькою  вчителів)
6.  Чому  Стефа  одного  разу  розсердилась? (На неї ніхто не звертав уваги)
7. Про  кого  вчила  напам’ять  вірш  Ліза (Про Б.-І. Антонича)
8. Хто  така  Чакалка? (Це персонаж, яким на Слобожанщині батьки  лякають неслухняних дітей)
9. Де  жила  Чакалка? (У закинутій лісовій школі)
10. Кого забрала Чакалка у свою школу? (Неслухняних діточок - Орину, Стефу, Сіяра, Ірцю)
11. Чим  Чакалка  годує  поцуплених  дітлахів? (Вони  їдять   чіпси,  розмаїту  газовану  воду, снікерси і  тому  подібну  розрекламовану  продукцію)
12. Чим  закінчуються  педагогічні  дії  Чакалки? (Діти розвалюють  закинуту стару школу, Чакалка, розчарована у своїх педагогічних здібностях,  повертає  їх  додому).
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
1.  Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Слайд №18
- Чи  справдилися  ваші  очікування  від  уроку?
- Якими  новими  знаннями  ви  збагатились?
 -  У чому актуальність основної ідеї казки?
2. Заключне слово вчителя
3. Виставлення оцінок
VІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
         Слайд№19

         Скласти до казки кросворд або вікторину. 



Немає коментарів:

Дописати коментар