Методична робота

Робота на ярмарку педагогічних ідей

Відділ освіти, молоді та спорту
Сарненської районної державної адміністрації
Сарненський районний методичний кабінет
Селищенська загальноосвітня школа
І-ІІ ступенів




Методична розробка
«Особливості засвоєння фразеології на уроках української мови»


                                                                           Номінація:
                                                                        «Українська мова та література»


 Автор
Величко Світлана Вікторівна
Вчитель української мови та літератури
Селищенської ЗОШ І-ІІ ступенів


2017 рік
Величко Світлана Вікторівна. Методична розробка  «Особливості засвоєння фразеології на уроках української мови» - Сарни, 2017 рік – с.54



Методична розробка  містить матеріал з досвіду роботи вчителя української мови та літератури , який може бути використаний у роботі вчителів української мови та літератури при проведенні уроків та позакласних заходів при вивченні теми « Фразеологія»



До посібника додається електронний диск, на якому розміщено матеріали посібника.



Методична розробка  призначена  для вчителів української мови та літератури.


Схвалено методичною радою навчального закладу
Протокол № 2 від 19 жовтня 2016 року
        








Методична розробка
«Особливості засвоєння фразеології на уроках української мови»

                                                                                              Величко С.В.


                                    Зміст
1.     Вступне слово…………………………………………………………5
2.     Особливості засвоєння фразеології на уроках української мови….7
3.     Використання фразеологізмів під час вивчення теми «Іменник . прикметник»………………………………………………………….10
4.     Творчі завдання з використанням фразеології під час вивчення тем «Іменник», «Прикметник»…………………………………………...22
5.     Тести з використанням фразеологічного матеріалу до теми «Прикметник»………………………………………………………...37
6.     Система вправ і завдань для вивчення фразеологізмів…………….39
7.     Список використаних джерел………………………………………..59














Вступне слово

Актуальність роботи  зумовлена потребою в умовах національного відродження українського суспільства підвищити ефективність навчально-виховного процесу на уроках рідної мови, знайти вагомі засоби педагогічного впливу на особистість учнів з метою збагачення й удосконалення їх мовлення українською фразеологією. Власне українські лексеми і фразеологізми упродовж багатьох десятиліть витіснялись із сфер суспільного життя, виробництва, побутового мовлення. Це спричинювало нерозуміння учнями самобутності рідної мови, а отже, втрачався вплив на духовну і мовну культуру школярів, формування національно свідомого громадянина.
Збагачення активного словника учнів, удосконалення граматичної будови мовлення, оволодіння українським мовленнєвим етикетом значною мірою повинно здійснюватися засобами української фразеології. Уміння правильно і доречно користуватися в усному та писемному мовленні фразеологізмами є ознакою високого рівня оволодіння мовою.
Потреба в збагаченні мовлення учнів українською фразеологією визначила необхідність розробки ефективної системи роботи з фразеології на уроках української мови в загальноосвітній середній школі, зокрема в 5-7 класах.
Спостереження над особливостями усного і писемного мовлення школярів, бесіди свідчать про обмежене вживання фразеологізмів.
Отже, на сучасному етапі особливо актуальними стали питання розвитку мовленнєвих умінь і навичок та збагачення мовлення учнів, зокрема, засобами української фразеології.
Відомий філософ Й.Гердф мудро зазначив: «хто не любить своєї мови, солодких святих звуків дитинства, не заслуговує на ім’я людини». Звісно, я не хочу давати поради, але глибоко переконана, що знання рідної мови – то запорука як власного щасливого майбутнього, так і майбутнього держави.
Знання фразеології, доречне вживання фразеологізмів є невід’ємною складовою високої мовної культури людини. Фразеологія є окрасою мови й могутній стилістичний засіб влучного висловлення думки.

Мета і завдання роботи :
1.Поділитися власною методику роботи над збагаченням мовлення учнів українською фразеологією.
2.Показати систему вправ, спрямовану на формування в учнів 5-7 класів умінь і навичок доцільного використання фразеологізмів у мовленні.








Особливості засвоєння фразеології на уроках української мови

Згідно із сучасною  Концепцією патріотичного  виховання головним завданням мовної освіти є виховання висококультурного громадянина. Виходячи з міркувань, що мовлення, у якому немає фразеологізмів, не може вважатися розвиненим, якими б досконалими не були інші його компоненти, ураховуючи принципи наступності, послідовності й перспективності в навчанні, між предметної інтеграції, можна запропонувати систему тренувальних вправ і завдань: - тлумачення понять фразеології, класифікація фразеологізмів, їх властивості (засвоєння понять: фразеологія, фразеологічні звороти,  прислів‟я і приказки, крилаті вислови,  т. і.); - вибіркова робота (знаходження фразеологізмів у текстах, вибіркові диктанти); - пояснення змісту зворотів (переклад, робота зі словниками, напр.: прикусити язика – замовкнути, за ніс водити – обманювати, точити ляси – говорити та ін..); - добір фразеологізмів за аналогією та контрастом (синонімів, антонімів, напр.: вавилонське стовпотворіння, все догори дном – безладдя; набратися тіла – спасти з тіла та ін..); - відтворення фразеологізмів або зміна компонентів (закінчення частин прислів‟їв: праця чоловіка годує, …а лінь марнує, наука в ліс не веде, … а з лісу виводить); - складання словничків фразеологізмів за стрижневим словом (напр.: язик – прикусити язика, вкоротити язика, гострий на язик, розв‟язати язика); - складання власних фразеологізмів (напр.: розум по очах видно чи ледачий усе хворий); - розподіл фразеологізмів за смисловими (тематичними) групами (про працю, про книгу, про людські стосунки, дружбу і т. і.); - установлення джерел фразеологізмів (з одного тіста, дати гарбуза – побут, зняти стружку, на два фронти – професійні, прокрустове ложе, дамоклів меч – антична міфологія, бути чи не бути, на крилах пісень – художня література, життя прожити – не поле перейти, що посієш – те й пожнеш – народна мудрість і т. і.); - закріплення вмінь використовувати фраземи в мовленні (введення в речення, тексти, з‟ясування синтаксичної ролі). На завершальному етапі вивчення фразеології в середніх класах особлива увага звертається на стильову приналежність та експресивно-стилістичну характеристику стійких словосполучень, контекстуальне перетворення їх, омонімію та утворення індивідуально-авторських фразеологізмів. Це допомагає учням у виконанні творчих робіт на уроках розвитку зв‟язного мов лення. Для того, щоб допомогти учням розширити лексичний діапазон під час письмової роботи, учитель має дібрати й запропонувати ряд фразеологізмів до теми твору. Наприклад, до теми: «Життя – найбільша цінність» можна дібрати фразеологізми «топтати ряст», «жити, мов у Бога за дверима», «жити по правді», «вік вікувати», «жити вовком», «жити паном», «життя прожити – не поле перейти» та ін. Така підготовка допомагає якнайповніше використовувати ресурси мови, застосовувати навички вживати мовні конструкції відповідно до певного стилю. Це налаштовує учнів до усвідомлення багатства української мови, її краси, усебічності, точності висловлювання, якості вжи- вання. Робота над фразеологізмами має обов‟язково продовжуватися на уроках української літератури. Це допомагає визначати й розуміти індивідуальний стиль письменника, характеризувати образи, досліджувати мову художнього твору. Узагалі, на кожному уроці потрібно працювати так, щоб ідея збагачення мовлення фразеологізмами реалізувалася повною мірою. Адже робота з фразеологізмами в школі не вичерпується лише матеріалом з української мови та літератури. Учителеві слід добирати матеріал з історії, іноземних мов, фізики, математики, географії, фізичної культури, спорту, музики, образотворчого мистецтва. Важливо довести, що фразеологізми широко вико ристовуються у природничих і точних науках, де вони виступають у ролі термінів і наукових понять. Таким чином вони краще запам‟ятовуються, відтворюються, стають доступними і навіть загальновживаними й багатозначними.  напр.: абсолютний нуль, хід конем, наріжний камінь тощо.



















Використання фразеологізмів під час вивчення теми «Іменник . Прикметник»
Знання фразеології так необхідне для розширення й збагачення лексичного запасу учнів, розвитку пізнавального інтересу до мови засобами мовлення, формування культури мови. Тому завдання вчителя полягає в тому, щоб зацікавити школярів, збудити в них прагнення розуміти зміст фразеологізмів, запам’ятовувати їх, використовувати у своєму мовленні якнайбільше приказок, прислів’їв, крилатих висловів. Таку роботу з фразеологією потрібно проводити постійно, під час вивчення мови протягом всього шкільного курсу. Це й вправи з фразеологічними словниками, фразеологічні конкурси, робота з прислів’ями та приказками, робота з фразеологічними малюнками-жартами, складання речень з фразеологізмами, порівняння фразеологізму зі словом.
Провідним завданням, яке стоїть перед вчителями – філологами, є збагачення словникового запасу учнів, граматичної будови їхнього мовлення, оволодіння культурою мовленнєвого спілкування, вміння створювати усні й письмові висловлювання різних типів, стилів і жанрів мовлення. Тому потрібно шукати більш дієві й ефективні  засоби педагогічного впливу на особистість учня, збагачення його мовлення через використання фразеології під час вивчення будь-якої мовної теми, вихованням інтересу й поваги до рідного слова.
Будуючи уроки на фразеологічному матеріалі, потрібно звернути увагу на раціональному використанні цих мовних одиниць під час вивчення теми з морфології. Крім того, на уроці повинно бути оптимальне дозування фразеологізмів, потрібно приділяти належну увагу словниковій роботі. Учитель під час підготовки до уроків встановлює доцільний обсяг усних та письмових завдань. Важлива активна позиція вчителя: він дає короткі пояснення до фразеологізмів, заохочує до їх відтворення, до активної роботи із влучним народним висловом.
Наводжу зразки таких вправ, які можна використати на уроках рідної мови в шостому класі, вивчаючи теми «Іменник», «Прикметник». Ці завдання залежно від рівня складності та рівня знань учнів класу можна давати на різних етапах уроку: під час засвоєння теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми, під час систематизації й узагальнення вивченого, закріплення вивченого матеріалу. Вчитель сам вирішує, на якому етапі уроку краще виконати вправу.


Вправи до теми «Іменник» з використанням фразеології
У фразеологічному словнику є велика кількість фразеологізмів  зі словами  рука, нога, голова, язик, вухо, губа, палець, кров, шкура, п’ята, кішка, собака, кінь, день, ніч, вогонь, вода та деяких інших іменників, з якими можна побудувати цікаву роботу на уроках. Під час роботи з цими фразеологізмами ставте учням цікаві проблемні запитання. Це  спонукає дітей до мислення, творчості, повного розуміння мовного явища.  Наприклад:
-                Чому назви частин тіла так часто виступають у фразеологізмах?
-                Чому так багато фразеологізмів із звичайними словами(вогонь, вода, земля, собака тощо) і так мало з рідковживаними, екзотичними?
-                Чому у стійких сполуках так багато іменників власних назв?
Це можуть бути проблемно-пошукові завдання такого типу:
1.            Доберіть фразеологізми з повторюваними іменниками рука, око, душа, нога, зуб, кінець, день, плече.
Довідка:рука руку миє, око за око, душа в душу, нога за ногою, зуб на зуб не попадає, кінець кінцем, з дня на день, плече в плече

2.            Назвіть фразеологізми, до складу яких входять іменники. З двома з них складіть речення.

3.            Користуючись словником, доповніть ряди фразеологізмів з іменниками, які часто вживаються в усталених виразах.
Довідка: 1. Голці ніде впасти, хоч голки збирай, як на голках, як голку в сіні…
2. Без царя в голові, важити головою, викинути з голови, вітер в голові…
3. Ждати з моря погоди, крапля в морі, за синім морем, житейське море…
 4. Пан або пропав, видно пана по халявах, пан над панами, сам собі пан…
5. Бачити багато світу, благословитися на світ, відколи світ стоїть, не близький світ, ні світ ні зоря, світ за очі, покинути білий світ…
6. Брати до серця, від серця відлягло, важко на серці, від чистого серця, добре серце, западати в серце, накипіти на серці, мати Бога в серці…

4.            Згадайте кілька фразеологізмів з іменниками найменуваннями країн, міст, народностей; запишіть їх до словничка фразеологізмів. Складіть з ними речення.
Довідка: Вітер з України. Свою Україну любіть. Гомоніла Україна, довго гомоніла. Борислав сміється. Що доброго з Назарета? Загибель Помпеї. Карфаген має бути зруйнованим. Іди до Мекки. Не той тепер Миргород. Усі дороги ведуть у Рим. Бійся данайців, коли вони дари приносять. Добрий самаритянин. Останній з могікан. Ні елліна, ні юдея. Од молдованина до фіна на всіх язиках все мовчить. Летючий голландець.

5.            Доберіть за словниками декілька фразеологізмів з одним і тим самим словом. Запишіть, спостерігаючи за їх формами.

6. Перепишіть фразеологізми, з’ясуйте їх значення. Визначте іменники, рід, число й відмінок кожного, запишіть у дужках після слова. Назвіть іменники власні назви.
1.Без Кіндрата пуста хата. 2. Нашій Горпині гарно і в хустині. 3. Наша Федора до роботи хвора. 4. На безриб’ї і рак риба, на безлюдді і Хома чоловік. 5. Біда Савці і на печі і на лавці. 6. Який Сава – така й слава.
Зразок: Без Гриця ( ч. р., одн., Род. в.)й вода (ж. р., одн. Наз. в.) не освятиться.
7. Розкрийте зміст поданих прислів’їв та приказок. Визначте власні та загальні назви в них, назви істот та неістот.
1.От Юхим – і з води вийде сухим. 2. Масти Федя медом, а Федь усе Федем. 3. У Києві не женись, а в Ромні кобил не міняй. 4. Золотоноша кругом хороша. 5. В Хоролі всього доволі. 6. Знати Параску, що місила паску, бо й ворота в тісті. 7. Послали Гапку по масло, і в печі погасло.
8.Перепишіть прислів’я, вставляючи пропущені літери та добираючи з дужок велику чи малу літеру. Поясніть написання слів з великої літери.
1. За старого (Х, х) меля людей була жменя. 2. Язик до (К, к) иєва дов…де. 3. Іван плахту носить, (Н, н) астя булаву. 4. Од (Б, б) огдана до (І, і) вана не було г…тьмана. 5. Заїхав за (Д, д) унай, та й додому не думай. 6 Рада б (Г, г) анна за (С, с) т…пана, та (С, с) т…пан не б…ре. 7. Який (С, с) ава, така й слава. 8. Говорив (М, м) ирон рябої кобили сон.
9.            Прочитайте прислів’я. Визначте іменники, поставте до них запитання. Які іменники є назвами істот, які – назви неістот?
1.Дерево плоди славлять. 2. Добра душа людину прикраша. 3. Коли скрута буває – друг помагає. 4. Друзі пізнаються в біді. 5. Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш. 6. Через одну вівцю отара пропадає. 7. Були б пиріжки, будуть і дружки.
10.  Перепишіть, вставте пропущені літери, підкресліть іменники у прислів’ях та приказках, поясніть написання власних назв.
1.Дурному Гаврилі усе ч…рнобривці. 2. Максим бр…ше, аж л…сичка чеше. 3. Москва на злиднях збудована, та й злиднями г…дована. 4. Дурний Гр…цько мл…нці п…кти, він краще тісто з’їсть. 5.  Чого Івась не навчиться, того Іван не зможе. 6. Вис…пав Хміль із міха та наробив ляхам лиха. 7. Язик до Києва дов…де. 8. Було за царя Панька, як з…мля була тонка.
11.  Прочитайте фразеологізми, поясніть їх значення, визначте іменники назви неістот, з’ясуйте рід кожного.
1. Вилами по воді писано. 2. Держати язик за зубами. 3. Накинути ярмо на шию. 4. Пустити туман у вічі. 5. Кидати слова на вітер. 6. Замовити красне слівце. 7. Світ догори ногами перевертається.
12. Перепишіть прислів’я, на місці крапок уставляючи з довідки іменники спільного роду в потрібній формі.
1. … торочить як, дратвою строчить. 2. Поки… нахвалиться, то …набудеться. 3. … ротом мух ловить. 4. … щодня неділя. 5. Ти од … спиною, а вона від тебе рилом. 6. Через те … тонка, що сердита така. 7. … од лукавого не одрізниш.
Довідка: Базіка, хвалько, будько, роззява, ледацюга, нахаба, злюка, хитрюга.
13. Перепишіть прислів’я, вставте пропущені літери, визначте рід ужитих іменників.
1. Скільки не літай, а дов…деться на землю падать. 2. Слухай старих людей, то чужого розуму наб…решся й свого не загубиш. 3. Життя біжить, як музика дзв…нить. 4. Найсмачніший хліб од свого мозоля. 5. Як постіль постел…ш, так і висп…шся. 6. Добрі діти доброго слова послухають, а лихі – й дрючка не бояться. 7. Шануй ба…ька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
14. Перепишіть прислів’я, доповнивши їх дібраними з довідки збірними іменниками у потрібній формі. З’ясуйте їх рід.
1. Хто обкидає … інших, в того руки брудні. 2. Яке …, таке й ….3. Не винось … з хати. 4.Степ, … та рілля – розкіш моя. 5. Коли … горять, тоді й кашу вари. 6. Як … косять, то дощів не просять.
Довідка: баговиння, коріння, насіння, сміття, колосся, дрова, сіно.
15. Прочитайте прислів’я, доповнивши їх іменниками назвами днів тижня. Перепишіть, вставивши пропущені букви, визначте рід іменників.
1. У … роботи не поч…най і в дорогу не в…рушай. 2. На … бід зібралось сорок. 3. Гуляла … як ще була молода. 4. Краще тепер, ніж у ….5. Довша … як н…діля. 6. … - кінчається робота. 7. У … - вимуш…не б…зділля.
16. Перепишіть прислів’я, ставлячи поданий у дужках іменник у потрібній формі. Визначте відмінок, число, відміну та групу іменників.
1. Згаяного часу і (кінь) не здоженеш. 2. Паляниця (хліб) сестриця. 3. Як квочка з (курчата), так і мати з дитятами. 4. У кого (дочка) сім – щастя всім.5. Не збирай (син) добра, - збери йому розум.5. Як уродилося лоша з (лисина), так воно і пропаде. 6. До людей – по розум, до (мати) - по серце.
17.Перепишіть прислів’я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки й поставлені  у формі орудного відмінка однини чи множини іменники.
1. Мати з …, як ластівка з ….2. Не з … жити, а з …! 3. Судженого й … не об’їдеш. 4. Наш край … славиться. 5. Заступи природу дверима, то вона тобі ….
Довідка: малята, ластів’ята, багатство, людина, кінь, пісня, вікно.
18. Перепишіть прислів’я, уставляючи пропущені літери. Іменники першої відміни підкресліть, визначте відмінки іменників.
1. Легше з гори, як під гору. 2. З неба зорі хвата, під носом не бачить. 3. Пр…рода одному мама, а другому мачуха. 4. У р…шеті води не наносиш. 5. Усі ріки до моря йдуть. 6. Від іскри с…рий бір загоряється. 7. Блискавка блисне – й камінь трісне.
19. Перепишіть крилаті вислови, вставте пропущені літери, визначте відміну, відмінок іменників.
1. … Бо хто матір забуває, того Бог карає.(Т. Шевченко). 2. Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір виб…рати. (В. Симоненко). 3. Не вж…веться зрада – там, де правда в хаті. (А. Малишко). 4. Любіть землю! Любіть працю на з…млі. (О. Довженко). 5. Не пром…ніть ніколи людину, не пр…вітавши її, і добре слово їй мовте. (Повчання Володимира Мономаха дітям). 6. В…вчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть… (В. Сосюра).
20. Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте слова з орфограмою «літери, що позначають приголосні, які уподібнюються». Вимовте ці слова відповідно до правил української орфоепії, поясніть правопис цих іменників.
1. Народитися в сорочці. 2. Доріжка  терном заросла. 3. Латка на латці. 4. Лежить ще в колисці. 5. Радий, як собака кістці. 6. Купається, як у масельці. 7. Як у рукавичці.
21. Перепишіть прислів’я, вставляючи пропущені букви. Подані в дужках іменники поставте у потрібному відмінку, виділіть у них закінчення.
1. Соловей співа, поки (діти ) не виведе. 2. Що написано на (рід), того не об’їдеш і на льоду. 3. За гроші не купиш ні (батько), ні (мати), ні (родина). 4. Краще на своїй стороні (кості) лягти, ніж на чужині слави натягти. 5. За одного (вчений) дають десять невчених.
22. Перепишіть прислів’я, поставивши у дужках іменники у формі кличного відмінка.
1. Терпи, (козак), отаманом будеш. 2. Зароби, (друг), кревно, та і з’їж певно. 3. Розуму, (чоловік), вчися весь вік. 4. Проходь стороною, (враг). 5. Доброму чоловіку продовж, (Бог), віку.
23. Прочитати прислів’я, визначити іменники, що вживаються лише у формі однини. Провідміняти виділені іменники.
1. Розум – найбільший скарб людини. 2. Знання робить життя красним. 3. Щастя і труд поряд живуть. 4. Добро роби скільки зможеш, від того не занеможеш. 5. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. 6. Як щастя прибуде, знайдуть самі люди. 7. Долі й конем не об’їдеш. 8. Слова як мед, а діла як полин.
24. Прочитайте прислів’я, визначте  іменники, що вживаються лише у формі множини.
1. Хитрощі нікому не допоможуть. 2. Совісті менше – грошей більше. 3.  Готуй сани влітку. 4. Лінощі до добра не доводять.
Вправи до теми «Прикметник»
1.            Поясніть значення фразеологізмів собача вірність, собача смерть, собачий нюх, собачий холод. Яке значення прикметник собачий несе в кожному з них?  Доберіть прикметники-синоніми. Поясніть значення фразеологізмів з тексту.
По селу пройшла про хлопця недобра слава: «ледащо»… Здушить у собі сльози: «Нехай… А школи не кину. Хоч дякову якусь книжку почитаю, хоч послухаю п’яних дяків розмову, що між п’яним базіканням часом почуєш і щось цікаве од них. Ні, буду терпіти поки терпиться»… Таке було життя Тарасове. Так усі й казали: «собаче»… (С. Васильченко  «В бурянах»).

2.            Доберіть за фразеологічним словником 10 -15 фразеологізмів, у складі яких були б прикметники. Запишіть їх за алфавітом до свого словничка. Зверніть увагу на їх значення.
Зразок: аріаднина нитка, великий крик на малий шпик, до останньої краплі, з голодного краю, золоте весілля,  масляні вишкварки, на батьківських харчах, нема дурних, солом’яна вдова, тверда голова, тепла компанія, рожеві мрії, як мертвому кадило, , як немазане колесо, як нова копійка.

3.            У поданих реченнях виділіть фразеологізми, поясніть їх значення, поставте прикметники в потрібній формі.
1.Холодне циганське сонце світило уже їм десь із-за потилиць.(О. Гончар). 2. Все це – стріляні горобці, котрих на полові не обдуриш. (М. Старицький). 3. Пізнав козака, що з Журбою поїхав. Молодий був і гарний, як намальований.(Б. Лепкий). 4. Та все було якесь надумане, білими нитками шите. (Ю. Хорунжий). 5. Там серед послів сьогодні якийсь птах високого польоту завітав до нас у коло… (І. Ле). 6. Останнім шматком хліба ділилася з нею сім’я, і корова в подяку наділяла її молоком та приплодом.(М. Старицький).
Довідка:  циганське сонце – місяць, стріляний горобець – людина, яку важко обдурити, білими нитками шитий  - невміло, погано виконаний, птах високого польоту – людина, що займає значне становище в суспільстві.

4.            Запишіть фразеологізми, поясніть їх значення, назвіть рід число й відмінок прикметника в кожному  з них. Складіть з трьома фразеологізмами речення.
Велика риба, довгий язик, гострий на язик, битий шлях, глуха тетеря, страшний суд, вавилонське стовпотворіння, чистої води, уторована стежка.

5.            Із художньої літератури випишіть кілька фразеологізмів, щоб у їх складі були прикметники. Складіть з ними речення.

6.            Запишіть речення, вставляючи замість крапок пропущені слова, вкажіть фразеологізми. Визначте розряд прикметників, рід, число, відмінок.
1.            До … книги України внесено чаплю. 2. У древньому Римі переможців на змаганнях  нагороджували …вінком. 3. Коли зібрано було всі … докази, слідчий висунув звинувачення. 4. Хлопці на змаганнях остудили свої … голови, коли довелося гарненько попотіти для перемоги. 5.   Слова маминої пісні зачепили дівчину за …. 6. Кожна мати скаже, що народити сина чи дочку, вигодувати їх легше, ніж виховати та поставити на … ноги.
Довідка: червоний, лавровий, речовий, гарячий, живий,рівний.

7.            Напишіть десять прислів’їв з прикметниками вищого й найвищого ступенів.

8.            Поясніть значення фразеологізмів,  визначте розряди прикметників за значенням,  складіть з кількома з них речення.
1.            Гордіїв вузол; 2. Соломонове рішення; 3. Світла голова; 4. Глухий кут; 5. Як торішній сніг; 6. Курча жовтороте; 7. Мов церковна миша; 8. Ахіллесова п’ята; 9. Двоюрідний сват.10. Легкий хліб.

9.            Розкрийте значення фразеологізмів, складіть і запишіть речення з ними. Поясніть написання не з прикметниками.
1.            Хома невірний; 2. Стоїть як неживий; 3. Недремне око; 4. Не святі горшки ліплять; 5. Несеться як несамовитий.

10.        До названого іменника додайте з довідки прикметники, щоб утворився іменний фразеологізм. Поясніть його значення.
Зразок: … душа – заяча душа (несмілива, полохлива людина)
1.            …апетит; 2. … послуга; 3. … кров; 4. … вірність; 5. …птах;6. …язики.
Довідка: Вовчий, ведмежа, блакитна, собача, стріляний, злі.

11.       Перепишіть, знайдіть прикметники й виділіть словотворчі префікси та суфікси.
1.            Діти – найбільша радість у світі.
2.            Хоч гірший, аби інший.
3.            Час – найкращий лікар.
4.            Здоров’я – найдорожчий скарб.
5.            Маленька праця краща за велике безділля.
6.            Білі руки роботи бояться.

12.       З’ясуйте, який фразеологізм у якій групі за значенням  зайвий і чому. Поясніть значення фразеологізмів.
1.            Зелена вулиця, солодке життя, сізіфова праця, золота пора.
2.             Ахіллесова п’ята, заяча душа, дамоклів меч, аріаднина нитка.
3.            Твердий горішок, козацька слава, шкільна пора,манна небесна.
13.       Подані прикметники замінити фразеологічними синонімами, пояснити їх значення. 
Бідний, гарний, гірший, дорогий, дурний, лагідний, молодий, непотрібний, однакові.
Зразок: високий – великий аж до неба; як верства келебердянська; у сажень зросту; через хату перехилиться і моркву вирве.
14.       Назвіть фразеологізми, до складу яких  входять найменування країн, або похідні від них утворення  - прикметники. Поясніть їх значення.
Довідка: Аркадська ідилія. Аттична сіль. Єгипетська темрява. Єгипетська неволя. Єгипетські кари. Китайський мур. Китайські церемонії. Кедр ліванський.
15.       Назвіть фразеологізми, до складу яких входять назви міст або похідні від них утворення – прикметники.
Довідка: Троянський кінь. Вавилонська вежа. Вавилонське стовпотворіння. Вавилонський полон. Єрихонська труба. Єрихонські мури.

















Творчі завдання з використанням фразеології під час вивчення тем «Іменник», «Прикметник»
Любов до рідної мови, прагнення знати її якнайкраще залежить від того, який методичний матеріал буде використано під час вивчення тієї чи іншої теми. Різноманітні дидактичні ігри з творчим завданням пожвавлюють урок, викликають зацікавлення учнів, збагачують їхній словниковий запас, розвивають мовлення, логічне мислення та уяву. Тому значну увагу слід приділяти творчим завданням на складання речень, творів із введенням до їх складу фразеологізмів, чи написанню творів – мініатюр за певним фразеологізмом. Цікавими формами роботи під час вивчення іменника є написання творів на певне прислів’я чи приказку, включення в творчі роботи фразеологізмів. Це доречно на будь-якому етапі вивчення мови. Систематизований матеріал можна знайти у трьохтомному «Тлумачному словнику української мови», у двотомному «Фразеологічному словнику української мови» Г. М. Удовиченка(1984), у фразеологічному словнику української мови В. Д. Ужченко, Д. В. Ужченко.
Особливо захоплюють школярів твори-мініатюри за фразеологізмом або побудовані на фразеологізмах. Можна дати учням тему твору й навести приклади фразеологізмів, які вони використають  у висловлюванні, додавши свої думки.
Приклади таких завдань:                                        
1.            Напишіть твір – роздум за поданим початком  і кінцем. Використовуйте прислів’я: «Справи ім’я величають», «Не ім’я красить людину, а людина своє ім’я», «Ім’я тоді сяє, коли людина його величає». Назвіть іменники в прислів’ях.
 Початок: В Україні з діда-прадіда дбали про честь власного імені, щоб не знеславити свій рід…
Кінець: Бо людина залишається жити в своєму доброму імені.
2.            Творче завдання «Склади фразеологізм»
На окремих аркушах записані слова українською та російською мовами. Із цих слів потрібно скласти й записати фразеологізми українською мовою, дібрати до них російські відповідники. Записати в зошит й пояснити лексичне значення цих фразеологізмів, а також дібрати синоніми. Назвати в них іменники та прикметники.
        Зразки фразеологізмів
1.            Ні в тин, ні в ворота. – Ни к селу, ни к городу. (Невдало)
2.            Очі на мокрому місці. – Глаза на мокром месте. (Тонкосльозий)
3.            Серед села дороги не знайти. – Заблудиться в трех соснах. (Не розібратися в простому)
4.            Щоб рибу їсти, треба в воду лізти. –Без труда не вынеш рыбки из пруда. (Докладати зусиль)
Як в око в ліпив. –Не в бровь, а в глаз. (Точно сказав)
Гра-пошук «Знайди пару»
Відшукайте потрібні слова до першої колонки, щоб утворилися фразеологізми, поясніть їх значення. Назвіть частини мови у фразеологізмах.
Ахіллесова
Точити
кліпати
носа
богатирський
голівонька
задирати
слід
робота
очима
брехні
сон
буйна
шлях
вигравати
кипить
гарячий
вік
життєвий
п’ята
золотий
час
Відповідь: ахіллесова п’ята, кліпати очима, богатирський сон, задирати носа, робота кипить, брехні точити, буйна голівонька, вигравати час, гарячий слід, життєвий шлях, золотий вік.
3.                                                                                                                           Гра «Хто швидше?»
На картках записано початок фразеологізмів, учням потрібно дописати їх, а також розділити за тематичними групами.
1.            Не терши, не м’явши, не…(їсти калача).
2.            Без труда …(нема плода).
3.            Гора з горою не сходиться, а …(людина з людиною зійдеться).
4.            Працювати не розгинаючи…(спини).
5.            Грошей мало-не біда, як…(є друзів череда).
6.            Щоб рибу їсти, треба.. (в воду лізти).
7.            Не краса красить, а..(розум)
8.            Близько лікоть, та..(не вкусиш).
9.            Діло майстра…(величає).
10.       Не май сто кіп у полі, май…(друзів доволі).
11.       Наука в ліс не веде, а з …(лісу виводить).
12.       Печені голуби не …(летять до губи).
13.       Хто знання має, той і...(мур ламає).
14.       Без роботи день…(роком стає).
15.       Над друга старого нема…(в світі нікого)


5.            Із трьома стійкими словосполученнями слів складіть речення, над кожним словом вкажіть частину мови.
Тримати язик за зубами, язик без кісток, хвіст бубликом тримати, душа в душу, людина великої душі, під гарячу руку попадати.

6.            Розкрийте в письмовій формі зміст приказки«Задер носа, що й кочергою не достанеш».

7.            Пригадайте казку про півника та двох мишенят, на її основі складіть гумористичний полілог на тему: «Робить, як мерзле горить».

8.            Уявіть себе режисером-постановником казки «Золотий вік».Доберіть акторів, опишіть вигляд сцени, складіть висловлювання персонажів.


9.            Складіть речення з усталеними виразами: Безодня премудрості, сильний духом,під гарячу руку попадати, людина великої душі. Підкресліть у ньому головні та другорядні члени речення.

10.       Складіть гумореску »Моя подруга вміє тримати язик за зубами».

11.       Створіть невелику кінострічку «Представники моєї  родини живуть душа в душу».

12.       Напишіть твір-роздум «Легко тому живеться, хто має голову на плечах».
13.       Скласти твір-мініатюру "Мій товариш", використовуючи фразеологізми.
14.       Скласти твір-мініатюру "Природа мого краю", використовуючи фразеологізми.
15.       Скласти твір-мініатюру "Рідна мова", використовуючи подані прислів'я (на вибір): «Не говори, знаєш, але знай, що говориш», «І від солодких слів буває гірко».
16.       Скласти усний міні-твір "Моє ставлення до праці". 2-3 прислів'я вивчити напам'ять.
1.            Бджола мала, але й та працює.
2.            Сидить, надувається, три дні в чоботи взувається.
3.            Дівка заплетена, а хата не метена.
4.            Якби знав, де впаду, то й соломки б підклав.
5.            Ласа кішка до риби, та у воду лізти не хоче.
6.            Написав, мов курка лапою.

17.       Скласти й записати діалог "Навчання у школі", використовуючи подані прислів'я:
1.               «Добре того навчати, хто хоче все знати».
2.               «Мудрий  той, хто не вродився, а навчився».
3.               «Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь».
4.               «Хто хоче більше знати, треба менше спати».

18.       Записати та пояснити зміст поданих нижче прислів'їв. Взявши одне з них як тему, скласти невеличкий твір-роздум, записати його.
1.            Молодість пройшла – не прощалася, старість прийшла – не віталася.
2.            Тримайся того порога, за яким батьки живуть.
3.            Говорять на глум, а ти бери на ум.
4.             Іван як Іван, та не його шапка.
5.            Від солодких слів кислиці не солодшають.
6.            Вдома – як схочеш, а між людьми – як скажуть.

19.       Записати та пояснити прислів'я та приказки, підкреслити в них іменники-антоніми. За одним із прислів"їв скласти міні-твір.
1.            Правда в постолах, а кривда в чоботях.
2.            Занедбаєш науку в молодості – пожалкуєш в старості.
3.            Де багато слів, там мало діла.

20.        Записати прислів'я та приказки. Визначити відмінки іменників. За одним висловом напишіть твір-мініатюру..
1.            Сталь гартується в огні, а людина – в труді.
2.            Праця годує, а лінь марнує.
3.            Ховається від роботи, як собака від мух.
4.            Без роботи день роком стає.
5.            Діло майстра величає.

21.       Записати прислів'я та приказки, пояснити їх зміст. Навести ще 4-5 прислів'їв до теми "Праця та лінощі". Підкреслитиприкметники, у яких відбулися спрощення у групах приголосних. 2-3 прислів'я вивчити напам'ять.
1.               Весна днем красна, а хлібом – пісна.
2.               У заздрісних на все очі великі.
3.               Де слова масні, там пироги пісні.

Уривки з учнівських творів:
Знання красить, а незнання смішить
Я згодна з народним прислів’ям про те, що знання красить, а незнання
смішить. Адже, якщо людина розумна, освічена, то з нею приємно спілкуватися. Перед освіченою людиною відкриваються усі двері, як говорять: «Знання мур ламає». Уже з першої хвилини спілкування можна зрозуміти: розумна людина, чи не зовсім. Якщо ви говорите впевнено, чітко й зрозуміло, то вашому співбесіднику буде приємно з вами спілкуватися, а якщо ви не можете двох слів зв’язати, то відразу стає ясно, чого ви варті. Дуже важливо під час розмови говорити поступово, викладаючи думку за думкою, а не перескакувати через п’яте десяте, коли твої слова стають незрозумілими. Я вважаю, що з розмови з людиною можна визначити, який в неї характер, рівень її інтелекту, як вона ставиться до співрозмовника. 
Тому я навчаюся, багато працюю над собою,  здобуваю знання, щоб вони мені допомагали в майбутньому, щоб в житті я завжди могла вийти з будь-якої ситуації й була на коні.
Лепенець Катерина
Друг пізнається в біді
На мою думку, найкращим скарбом у людини є дружба, і в ній є вся наша сила.  У літературі ми часто зустрічаємося з висловами про дружбу: «Не розлий вода», «Друг пізнається в біді». Я цілком з цим погоджуюсь, адже в кожного є друг чи подруга, з яким він може поділитись радістю чи горем. «Дружба – велика сила!» - говорить народне прислів’я. Думаю, що найголовніше в житті мати міцну дружбу і завжди допомагати друзям.
Відомий нам твір Всеволода Нестайка «Тереадори з Васюківки» мені дуже подобається. Головні герої повісті Ява та Павлуша дружили по-справжньому. Вони підтримували один одного в радості й горі. Написано безліч творів про дружбу, де друзі допомагають один одному  у складних ситуаціях. Без друзів нам би жилось важко: не було б  з ким поспілкуватись, не було б сподіваної допомоги. Та й з друзями світ цікавіший. Маленький горбань, як з ним не товаришували хлопці, навіть подруживсь з дівчатами.
У мене теж є хороші друзі. На них я можу завжди покластися, думаю, що я їх теж не підведу. Тому дружба важлива в житті, з нею ти будеш щасливішим, веселішим.
Руденко Олександр


Робота з текстом
Цікавою для учнів є робота з текстами: знаходження в них фразеологізмів, складання з ними речень, окремих описів, переказів, творів-мініатюр. Приклади таких завдань.
1.            Прослухайте оповідання-притчу, випишіть образні вислови про відчуття голоду, поясніть їх, назвіть іменники, вжиті в них, визначте їхню синтаксичну роль.
Пшоняна каша
Зустрілися в путі п’ятеро подорожніх. Від голоду їм животи до спини попритягувало, а їсти нічого Шлях був довгий, кінчилися всі припаси.
В одного з подорожніх залишилася торбинка пшона, в другого був горщик, а в третього вода, у четвертого вогонь, а в п’ятого – сіль. Зраділи вони, повитягували з клунків у кого що було.
Але той. у кого залишилося пшоно, був дуже скупий. Він вважав, що пшоно найважливіше. Кожен із супутників думав, що без його речі каші не звариш. Засперечались і так не дійшли згоди. А їсти хочеться. Тоді скупий звернувся до подорожнього, в якого був горщик, запропонував зварити кашу на двох. Голод – не свій брат, довелося погодитися. Та яка каша без води? І без вогню не вариться.
Не хотілося скупому ділити кашу на чотирьох, однак поступився – всякого вижене голод на холод. Не дочекалися, поки звариться каша, накинулися на неї з ложками.  І хоча ото й мовиться, що голодному й опеньки – м’ясо, та не стали вони їсти тієї каші.
«Чи не казав я: не буде каші без солі», - посміхнувся п’ятий подорожній. Посолив кашу і поставив на вогонь доварюватися. А коли готова була каша, посідали біля горщика й поїли.                                                                                                  ( За Б. Комарем).
Притча – оповідання, яке в прихованій формі містить повчання.
-                 Що ви візьмете для себе з прослуханого тексту?


2.            Прочитайте текст. До якого стилю типу мовлення він належить? Знайдіть прислів’я, поясніть їх значення. Поясніть заголовок. Назвіть власні імена, поясніть їх написання. Зробіть морфологічний розбір виділених іменників, поясніть їхню синтаксичну роль.


                                     Дбай про своє добре ім`я
Найдавніші відомості про найменування людей дійшли до нас із часів Київської Русі. Давалися вони для того, щоб виділити особу з-поміж інших. Княжих дітей наділяли язичницькими іменами, що у своєму складі мали частинки –слав,-мир,-волод,-полк,-зар,-мисл і уособлювали людські чесноти: Ярослав, Володимир, Ярополк, Всеволод, Світозар,Добромисл.   Із запровадженням християнства до нас прийшли нові імена: Андрій, Михайло, Варвара, Ганна. В іменах – історія народу, сліди давніх епох, взаємини наших предків з іншими народами.
      Хоч би яким іменем нарекли тебе батьки, дорожи ним, не ганьби негідними вчинками. Пам`ятай: не ім`я красить людину, а добрі діла славлять її ім`я.

3.              Усний переказ.
Прослухайте уважно оповідання. Поясніть головну думку тексту.
Стельмах Овсій дозволяє Йосипкові попрацювати ножівкою чи рубанком.
  Якось Овсій питає:
-                 Ти чого це такий невеселий?
-                 Та … - похнюпив голову хлопець.
Мовчить Йосип, тільки сині очі повні сліз.
-                 Розказуй…
І Йосипок  поскаржився: ім`я, бач, у нього не таке, як у людей: Йо-сип. Сусідська дівчинка дражниться: «Йо-сип, муку сип, печи паляниці, клади на полиці!»
- Нікудишнє ім`я,- зітхає хлопець.
- Хм, - невдоволено хмикнув стельмах, - а моє ім`я – «Овсій – гречку сій» - по-твоєму,
Гарне?
-Авжеж, гарне! – жваво озвався Йосипок. – Про вас по радіо розповідали і в газетах писали.
- Ну – ну, про що там розповідали – писали?
- Як ви працюєте, як вас поважають…
- То про що все – таки мовилось – про ім`я чи про… роботу?
- Та про роботу ж!
Тут Йосипок здогадався, що мав на думці мудрий Овсій(За Г.Храпачом).
Запитання до тексту:
-                 Що стало причиною сліз Йосипка?
-                 Який висновок зробив хлопчик після розмови з дядьком Овсієм?
-                 Доберіть прислів`я  для заголовка.
1.Землю сонце красить, а людину – праця. 2.Справи ім`я  величають.
     3. Не ім`я красить людину, а людина своє ім`я. 4.Ім`я тоді сяє, коли людина його величає.
-                 Перекажіть оповідання близько до тексту

4.            Прочитайте текст. Перекажіть його.
-                 Чому український віночок називають «знахарем душі»?
-                 Поясніть значення прислів’їв у тексті.
Український віночок
        Своєрідним жіночим оберегом в Україні завжди був віночок. Плели його влітку. Дівчата пам’ятали: два рази на рік літо не буває. І сьогодні, як і в давнину, з раннього дитинства кожна дівчина вчилася виплітати квіткові віночки. Їх виплітали з різного зілля від весни й до пізньої осені. Найпершими були віночки з маленьких квіточок,,стогрудок``, які на вигляд нагадують маленькі ромашки. Згодом виплітали їх із цвіту кульбаби. Летить літо на крилах… А осінь іде й за собою дощі веде.  То ж останнім у році був вінок із золотистого кленового листя. Кожний вінок служив не тільки окрасою голови дівчини, він був «знахарем душі», бо в нього чаклунська сила, що і біль знімає, і волосся береже.

5.            Спишіть текст, вставляючи, де треба пропущені букви. Визначте розряди прикметників за значенням. Поясніть фразеологізми.ї
Хліб – найбільша святиня
В Україні одвічно існував звичай: у будні чи свята на столі, застел…ному домоткан…ою скатертиною, завше л…жала паляниця, пр…крита вишитим рушн…ком. І якщо до оселі заходив подорожній, - хати трад…ційно не зам…калися, - він міг пер…кусити й узяти на дорогу окраєць хліба. Без хліба нема обіда.
Коли на столі л…жить паляниця, неодмінно буде продовження роду. Не в…падково говорять: як врод…ться жито, то буд…мо жити.
Хліб – усьому голова. Годилося б частіше згадувати слова Бориса Олійника: «Істинно, люди: ж…вемо не хлібом єдиним. Істинно так, коли маємо хліб на столі».                                               (за В. Скуратівським).

6.            Причитайте текст, знайдіть прислів’я, поясніть їх. Перекажіть його.  Назвіть у прислів’ях іменники та прикметники, визначте їх відмінок. Визначте тип та стиль мовлення тексту.
Незабудка
Жили колись в одному лісі хлопчик та дівчинка. Мешкали вони самостійно у справжній глухомані, постійно гуляли разом і згодом міцно покохали одне одного. Та юнак несподівано зібрався в дорогу, захотілося йому подивитися на світ. Хто в світі не бував, той і дива не видав. Сумно проводжала дівчина друга дитинства через високий буковий ліс. Тут вони раптом побачили темно-сині, схожі на великі сині очі, квітки. Болісно розлучаючись, юнак і дівчина зірвали по квітці і передавали одне одному на згадку.
Минули довгі роки. Час минає, а роки не вертає. Юнак усе ще не повертався, а дівчина  перетворилася на сиву бабусю. Молодість пройшла – не прощалася, старість прийшла – не віталася. Тепер  стара бабуся рушила через високий буковий ліс, несподівано зустріла там якогось старого, також сивого, як і сама.
        Вони подумали, що незнайомі. Але на узліссі росла синя квітка. Обоє нахилилися, щоб зірвати її, їхні руки стрілися, й старі, заливаючись слізьми, пізнали одне одного, а також переконались, що зберегли вірність. Старої любові іржа не з’їсть. З того часу маленьку синю квітку називають «незабудкою».
Тести з використання фразеологічного матеріалу до теми «Іменник»

1.            Виділіть рядок, в якому вжито іменник – назву істот.
1 Трудяща копійка годує довіку.
2 Через золото сльози ллються.
3 Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням.
4 Немає щастя без здоров’я.

2.            Позначте рядок, в якому вжито іменник середнього роду.
1 Людина – це звучить гордо (М. Горький).
2 Учітеся, брати мої, думайте, читайте (Т. Шевченко).
3 Послухали Лисичку – і Щуку кинули в річку(Л. Глібов).
4 У природи чисте серце (М. Чабанівський).

3.            Виділіть фразеологізм, в якому правильно написані іменники - власні назви.
1 Який сава – така й слава.
2 Парочка – мартин та одарочка.
3 Язик до києва доведе.
4 З нашого Захарка ні Богу свічка, ні чортові угарка.

4.            Назвіть рядок, в якому вжито іменник, який вживається лише в множині.
1 Друзі пізнаються в біді.
2 Добра порада – як готові гроші.
3 Думки й вороги закують у ланцюги.
4 Хто з псами лягає – той з блохами встає.

5.            Позначте рядок, в якому  не з іменниками написано правильно.
1 Згода будує, а не згода руйнує.
2 Кров – не водиця, проливати не годиться.
3 Дай серцю волю – заведе в не волю.
4 Сховай слабість на не ділю, бо тепер робота є.
6.            Виділіть речення, в якому вжито іменник спільного роду.
1 Лихий лихого здалека бачить.
2 Вчи лінивого не молотом, а голодом.
3 Не чоловік, а варивода.
4 Він добрий чоловік: як спить, то їсти не просить.

7.            Поставте в орудному відмінку іменники в реченні.
Не спіши (язик), квапся (діло), щоб  не переймався (голод).

8.            Назвіть речення, в якому вжито іменник ІІІ відміни.
1 Гори й доли здолаєш наполегливістю.
2 Море перепливти – не поле перейти.
3 Як листя жовтіє, ліс і поле смутніє.
4 Тиха вода греблю рве.

9.            Виділіть рядок, в якому правильно написано ім’я по батькові.
1 Нашій Хомовні гарно й в хустині.
2 Мусій Мусієвич муку сіяв, пік паляниці, клав до полиці
3 Як Микитович воли мав, то й Микитович кумував.
4 Послали Кузьмовну по масло, і в печі погасло.

10.       В якому реченні вжито іменник ІV відміни.
1 Всякий свого щастя коваль.
2 Книга вчить, як на світі жить.
3 Щастя і труд поряд живуть.
4 Мій син, а ім’я у нього своє.

11.       В якому фразеологізмі записано правильно іменники ІІ відміни.
1 Від Києву до Лубен насіяла конопель.
2 Припав, як муха до меда.
3 Багато снігу – багато хліба.
4 Нема ранка без вечора.

12.       Напишіть твір – мініатюру за одним з прислів’їв на вибір:
«Знання красить, а незнання смішить», «Друг пізнається в біді». У творі використайте власні іменники.








Тести з використанням фразеологічного матеріалу до теми «Прикметник»

1.            Позначте речення, в якому  у фразеологізмі вжито прикметник.
1.            На те щука в морі, щоб карась не дрімав.
2.            Кинь правду в калюжу, вона чиста буде.
3.            Наші хлопці – стріляні горобці, їх не обдуриш.
4.            Микола Петрович ще у Вітчизняну пройшов Крим і Рим.

2.            Позначте рядок, в якому всі фразеологізми прикметникові.
1.            Блудний син,точка опори, дрібна рибка.
2.            Дамоклів меч, гордіїв вузол, скупий рицар.
3.            Троянський кінь, тайна вечеря, зварити кашу.
4.            Весна народів, коні не винні, дати здачі.

3.            Позначте рядок, в якому є відносний прикметник.
1.            Адамове яблуко, козацький рід, рябої кобили сон.
2.            Ластівчине гніздо, заячий характер, материнська ласка.
3.            Гордіїв вузол, солодкий сон, химині кури.
4.            Чужа дудка, свята неділя, широкий шлях.

4.            Виділіть рядок, в якому прикметник виступає присудком.
1.            Дівчина схопилася мов несамовита.
2.            Стоїть жінка, мов нежива…
3.            Вони були зв’язані невидимою ниткою.
4.            Доброму каменю пісок не страшний.

5.            Виділіть рядок, в якому є присвійний прикметник.
1.            Козацькому роду нема переводу.
2.            Весь клас знав мою ахіллесову п’яту.
3.            Бідному Савці нема долі ні на печі, ні на лавці.
4.            Говорив Мирон рябої кобили сон.

6.            Знайдіть у фразеологізмі якісний прикметник, утворіть від нього можливі ступені порівняння.
Книга для розуму, що теплий дощ для посівів.
7.            Позначте рядок, у якому допущено помилку в написанні не з прикметниками.
1.            Не святі горшки ліплять.
2.            В не вмілого руки не болять.
3.            Родись не вродливий, а щасливий.
4.            Тільки нещасливі щастя шукають.

8.            Визначте речення, в якому вживається прикметник з –нн-.
1.            Зміїн…а отрута може бути смертельною.
2.            Чорний Іван, дерев’яний каптан: де носом проведе, там помітку кладе.
3.            Балакала-говорила сім мішків гречан…ого Гаврила.
4.            Їж, Левко, хоч страшен…о глевко.

9.            Позначте рядок, в якому прізвище прикметникової форми.
1.            Дурному Гаврилі усе чорнобривці.
2.            Наша Федора до роботи хвора.
3.            Казав Виноградов, що пішов дощ з градом.
4.            Усе гарненько робив Петренко.

10.       Позначте рядок, в якому складний прикметник написано правильно.
1.            Ваша Катерина нашій Орині двою-рідна Одарка.
2.            Щастя не буває чорно білим.
3.            Вчений і з шестизначними числами впорається.
4.            Не родись рум’яно-лиций та багатий, родись при долі та щасливий.

11.       Позначте речення з прикметником короткої форми.
1.            Не родись красна, а родись щасна.
2.            Брехня чиста, але пуста, а правда рідка, зате як квітка.
3.            Біля сухого дерева й сире горить.
4.            Зелен дуб усім користь приносить.

12.       Напишіть твір-мініатюру на одну з тем: « Чим багаті, тим і раді», «Не краса красить, а розум». У творі вживайте прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння.












https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
Система вправ (Робочий  зошит)  для учнів
з  теми  «Фразеологія»
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480





ОПАНУВАВШИ  ТЕМУ:


Ти  будеш  знати  :  що  вивчає фразеологія,  загальне поняття  про  фразеологізми, їх значення

Навчишся: тлумачити значення фразеологізмів,  користуватися  тлумачним,  перекладним,  фразеологічним словниками;  добирати  до фразеологізмів синоніми й антоніми  і правильно вживати їх у мовленні.

Цінуватимеш: самостійність у навчанні, неповторність української  мови,  її  багатство й красу.



https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480


1.Гра « Ти мені – я тобі»
Дві команди обмінюються складеними із фразеологізмами реченнями. Та команда, що витрачає більше 20 секунд на складання речення, втрачає бали, передає слово супернику.

Точити теревені
Мокрим рядном накрити,
Боком вилізти
Побити горщики
Гнути кирпу
Задніх пасти
Передати куті меду
Залити сала за шкуру
Ні в сих ні в тих
Ні риба ні м’ясо

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. «Давайте згадаємо»
Записати п’ять-шість прислів’їв з антонімами, які б характеризували діяльність людини та її поведінку
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Праця чоловіка годує, а лінь марнує
Де багато крику, там мало роботи
Улітку господар у полі – взимку хліб у коморі
Маленька праця краща за велике безділля
Рання пташка гніздо в’є, а пізня сльози ллє
Сміливому море по коліна, боязливому й калюжа по вуха
Учення –світ, а невчення – тьма
Чорним по білому
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

3.Дібрати синоніми до поданих фразеологізмів і увести їх у складне речення
Опустити руки, спалити мости за собою, ляси точити, не спускати з нього ока, стріляний горобець, собаку з’їсти, бігати хвостиком

Довідка: Занепасти духом, теревені справляти, замітати сліди, бути на сторожі, зуби стерти, бачити смаленого вовка, ходити слідком
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Записати відомі біблійні крилаті вислови, пояснити їх значення
Соломонів судмудре рішення
Каїнова печатка – ознака злочину, лиходійства
Ноїв ковчег – порятунок
Адамове ребро – початок
Хоробрий Давид – хоробра людина
Вавилонське стовпотворіння – повне безладдя, метушня
Альфа і омега – початок і кінець
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. «Камінь спотикання». Відновити первісну форму, виправивши допущені помилки. Пояснити походження і значення поданих фразеологізмів
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

Нитка Аріадни, прокрустова перемога, сади Аріадни сізіфів кінь. Авгієва арфа. Піррів сміх, нитка Тантала, муки Семіраміди, троянський бик

Довідка:
Нитка Аріадни - путівник
Походження -  антична міфологія та історія
Прокрустове ложе -  мірило
Сади Семіраміди – диво
Сізіфова праця – даремна праця
Авгієві стайні – безлад, занепад
Піррова перемога – сумнівна перемога
Нитка Аріадни- шлях до виходу
Муки Тантала – страшні муки
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. До наведених фразеологізмів, що містять у собі назву частини тіла людини додати власні
Нога
Рука
Голова
Вставати з лівої ноги
Як без рук
Хоч кіл на голові теши









Довідка:Опустити руки, взяти себе в руки, взяти ноги в руки, брати в голову, не йти з голови, од дурної голови і рукам спокою немає, руки не
доходять, і на голову не налізе, валитися з ніг, валитися з рук, сідати на голову, до булави треба голови, викинути з голови,усе в руках горить, поклав
ши руку на серце,легкий на руку, пуста голова, без задніх ніг, як сніг на голову, догори ногами,земля горить під ногами, в руках горить, з усіх ніг, взяти себе в руки.
7.Замінити подані фразеологізми синонімами чи синонімічними словосполученнями. Увести фразеологізми у речення.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Кров із молоком, заварити кашу, Гордіїв вузол, крокодилячі сльози, танцювати під чиюсь дудку, брати ноги на плечі, на живу нитку грати роль,схрестити мечі

Довідка: здоровий, затіяти клопітну справу, заплутана справа, нещире співчуття, підкорятися комусь, тікати, нашвидку, мати певне значення, сперечатися

8. Записати фразеологізми із словами зуб, палець, язик, поясніть їх значення
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Гострий на язик, палець в рота не клади, молоти язиком, загубити язика, як в рот води набрав, тримати язика за зубами, зуби стерти, зуб за зуб, око за
око, поламати зуби, палець об палець не вдарити, на пальцях перелічити, обвести круг пальця

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

9. «Решето». «Просіяти» речення, виписати лише ті, що містять у своєму складі фразеологічні звороти.
ВаріантІ
1. У той час над Києвом буяло жарке літо, ішов червень, і важкі чорні хмари мало не щовечора збиралися на небі. Щоб пролитися на зелену веселу землю дзвінким дощем (Є.Гуцало).2. З перших же днів закохався в неї, як сам собі признався,- по самі вуха(А.Головко). 3.Ще однією сферою діяльності Петра Могили була видавнича справа (П.Толочко).4. Коли так,
то в мене з душі скотилась ціла каменоломня (П.Загребельна).5. Якщо навчитесь дивитися на речі з погляду іншої людини, то знайдете відповідні аргументи,  щоб переко нати її (І.Томан). 6.Усе це прийде з часом: зріла мудрість, розсудли вість,  уміння сім раз відміряти і раз відрізати. 7.Прийшов, побачив, переміг(Цезар). 8. Козацькому роду нема переводу.9. Господарка одхили  лась на мить та подала ножа.10.Йому ніколи не доводилося позичати в сірка очей.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВаріантІІ
Наш Микита закрутився мов муха в окропі (І.Франко). 2.Григорій Сковорода – глибокий і самобутній мислитель світової ваги. 3. Була б охо
та, знайдеться робота (Народна творчість). 4.Йому підвладний увесь широкий простір цієї протоки (І.Копиленко).5. У кожній справі спершу треба сім разів одміряти (Ю.Шовкопляс). 6. Дерева цвіли і розливали пахощі весною (К.Ушинський). 7. Неподалік від дупла зібралася багата чисельність яскраво-жовтих сонечок (А.Давидов).7.Мудрої людини не звернеш зі стежини (Народна творчість). 8. Люблю тебе, столице України (В.Сосюра). 9.Небо сміялося своєю чистотою, глибокою блакиттю (І.Франко). 10.Чи блищить ріка глибока, чи шумить під вітром сад? (В.Сосюра).https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11. «Пригадай». За 5-7 хвилин пропонується пригадати фразеологізми, які починаються з прийменника
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(До нових віників, до білих мух, до останнього подиху, до переможного кінця, без задні ніг, без зайвих слів, з великої літери, на босу ногу, на живу нитку, на перший погляд, по гарячих слідах, на сьомому небі, на широку ногу. Серед білого дня, за трьома замками, на швидку руку, з порожніми руками, на кожному кроці, по самі вінця, від всієї душі, з одного маху, на всю губу,  до глибини душі, на край світу, у поті чола, у розквіті сил, у зеніті слави)https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

12. «Діалог». Командам пропонується провести діалог, використовуючи у кожній репліці фразеологізм

13. «Влучне слівце». Учасникам гри пропонується замінити записані вирази фразеологізмами із сполучниками  ні-ні. Це завдання виконується у формі ланцюжка

ü Сказати невлад, недоречно _________________________________
ü Розгубитися, не знати, що робити ____________________________
ü Дуже зляканий, вражений ___________________________________
ü Безпричинно, безпідставно __________________________________
ü Побажання щасливого завершення ___________________________
ü Зикнути безслідно _________________________________________
ü Безініціативний ___________________________________________
ü Дуже рано_________________________________________________
ü Нічого не робити для справи ________________________________
ü Стояти на місці____________________________________________
ü Мовчати., не знати чогось ___________________________________
ü Щось безмежне ___________________________________________
ü Бідна людина _____________________________________________
ü Людина, в якої нікого немає __________________________________
ü Дуже багато чогось _________________________________________
ü Щось незрозуміле_________________________________________

Довідка:  ні туди ні сюди, ні з того ні з сього, ні пуху ні пера,ні світ ні зоря,
ні в тин ні в ворота, ні живий ні мертвий, ні кола ні двора, ні в сих ні в тих, ні риба ні м'ясо, ні Богу свічка ні чорту кочерга,  ні слуху ні духу, ні пройти ні проїхати, ні кола, ні двора, ні бе ні ме,  ні кує ні меле, ні стати ні сісти, ні кінця ні краю

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

14.  «Розумники». Першу частину прислів’я завершити( можуть бути варіанти)
Що написано пером ___________________________________________
Припав до води __________________________________________________
На похиле дерево _______________________________________________
Що ранком не зробиш____________________________________________
З вогню ________________________________________________________
Готуй влітку сани _______________________________________________
Восени багач____________________________________________________

Довідка: як муха до меду, а взимку воза, а на весні прохач, то ввечері не наздоженеш, та в полум’я, і кози скачуть, то не виволочиш волом

15. «Передай далі». Клас поділено на команди, кожна отримує окреме завдання. Учасники кожної команди сидять колом. Учасник записує фразеологізм на листку і передає наступному учню. Виграє команда, яка записала найбільше стійких словосполучень.

1 команда фразеологізми із сполучником хоч
2 команда із сполучником як
3 команда із сполучником що

ХОЧ  (Хоч на край світу, хоч кілок на голові теши, хоч око виколи, хоч святих вішай, хоч сядь та плач,хоч розірвися, хоч до рани прикладай, хоч у вухо бгай,
хоч з мосту та й у воду. Хоч сокиру вішай, хоч трава не рости, хоч гопки скачи, хоч вовком вий, хоч греблю гати. Хоч головою об стіну бийся, хоч кров з носа)
ЯК ( як вітром здуло, як кіт наплакав, як рак свисне, як корова язиком злизала, як у Бога за пазухою, як увіночку, як сніг на голову, як свої п’ять пальців, як зіницю ока, як муха в окропі, як риба у воді, як бідному женитися, як вареник у маслі, як в око вліпив, як горохом об стіну, як горох при дорозі, як дві краплі води, як за кам’яною стіною, як з гуся вода, як кіт наплакав, як кіт з собакою, як на долоні, як мертвому припарка, як на голках, як нова копійка, як небо і земля, як цап на нові ворота)

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
ЩО( що сторона, то новина; що хата має, тим і приймає; що на умі, те й на язиці; що написано пером. Того не виволочеш волом; що має бути – того не минути; що людям, те й нам; що край, то й звичай; що з воза впало, те й пропало; що далі в ліс, то й більше дрова; що воно за птиця; що було, те й загуло; що є сили; що посієш, те й пожнеш)

16. Продовжити прислів’я, які мають у своєму складі сурядний сполучник ні-ні
Ні гульні ні роботи ______________________________________________
От що вийшло__________________________________________________
Ні хліба ні солі __________________________________________________
Ні швець ні жнець _______________________________________________
Ні рано_________________________________________________________
Ні бе ні ме ______________________________________________________

Довідка:  коли порвані чоботи, ні тарантас ні дишло, сам бурлака в неволі,   ні
на дуді грець, , а саме в добрий час, ні пізно, ні кукареку

17. Скласти 10 речень із фразеологічними зворотами , визначити їх синтаксичну роль та обґрунтувати відповідь
________________________________________________________________________________________________________________________________
18. Визначити синтаксичну роль фразеологічних зворотів у поданих реченнях

1. Наш Микита закрутився як муха в окропі (І.Франко). 2. Федір стояв сам не свій. 3.Марія довго розмірковувала над ситуацією і все ж вирішила надути губи. 4. Данило не переймався ситуацією і почав сіяти грішми. 5.Ми  не можемо владнати  цей конфлікт, ківш лиха нас не омине. 6.Я запропонував усім взятися за розум. 7.А хлопці все шкірилися і не давали мені пройти. 8. «А гриби у вас є?» - «Хоч греблю гати, коли місце знаєш!» (М.Стельмах). 9. Я думав, що одним пострілом уб’ю двох зайців, але спіймав облизня. 10. Я сьогодні проїхав зайцем у маршрутному таксі і мене гризло сумління.https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

19. Визначити походження фразеологічних одиниць, з п’ятьма  скласти і записати речення
Ангел божий; бути чи не бути; грати першу скрипку;замовляти зуби; піймати на слизькому; тягти кота за хвіст; щоб і комар носа не підточив, сім мішків гречаної вовни;  мов у воду опущений; як риба об лід; бути притчею во язицях; на ловця і звір біжить; Лінивому все ніколи; вавилонське стовпотворіння, триматися гоголем;  золоті гори; що сьогодні утече, того завтра не зловиш; заговори, щоб я тебе побачив; не кидай слів на вітер; Содом і Гомора, перейти Рубікон, манна небесна

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
20. «Конструктор». Клас поділено на три групи, кожній пропонується
набір з «частинок» фразеологічних зворотів. Перемагає команда, яка зібрала більше «цілих» фразеологізмів
Гордіїв,  скільки літ, стіну, як, горб, ковчег,кіт, дамоклів, об, наплакав, вогонь, меч, горобець, другий, прометеїв, вузол, на, моркву, горохом, ні пера, відійти, горобина, план,Сірка, стріляний, пекти, ведмежа, очі, з, ніч, в, бісики, шкребти, баки, позичати, раки, молоком, пускати, послуга, кров, забивати, ні пуху, скіль ки зим
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

21. «Знайди пару». Серед поданого матеріалу знайти синонімічні фразеологічні одиниці
Варіант І

Аби з рук,  ні за холодну воду, стріляний горобець, як грім серед ясного неба, ні в тин ні в ворота, накрити мокрим рядном, нуль уваги, ні пришити ні прилатати, ні риба ні м'ясо, через пень колоду, пропускати повз вуха, кепська справа, пасти очима, моркву шкребти, баглаї бити, як козак з конопель, бачити смаленого вовка.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Варіант ІІ
Спекти рака, ні за цапову душу, набрати в рот води, два чоботи – пара, у ступі не влучиш, обоє рябоє, сам собі на умі, бути на першому плані, сім
мішків гречаної вовни, прикусити язика, ладний крізь землю провалитися, знову за рибу гроші, грати першу скрипку, проходити червоною ниткою, парочка: Семен і Одарочка.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

22. Заповнити пропуски
1.Доки є земелька, доти й  розум в … .2.Захворів … , аж опух від спанку. 3. … та… побилися за бур’ян. 4.Який …, така й …, який кожух, така й латка. 5.Хоч нічого не виходить, а ти, …, грай. 6.Видно, що …  пироги пече – всі ворота у тісті. 7. Ой не ходи , …, та й на вечорниці.8. Не вмер … , так болячка задавила.

Довідка: Солоха, Іванко, Дем’ян, Гриць, Сидір, Омелько, Гапка, Марк, Одароч
ка, Донило
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
23. Записати антонімічні пари
Води в рот набрати , піти вгору, білий як сніг, ні за холодну воду , брати в голову

Довідка: в руках все горить, викинути з голови, чорний як смола, піти на дно, ляси точити
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

24. « Зібрати докупи». Існує багато фразеологізмів, які містять у своєму складі назви частин тіла людини. Кожна команда повинна створити свою людину називаючи такі фразеологізми. Перемагає команда, яка створює людину із усіма частинами тіла.

Вусом не моргнути, зуби стерти, тримати язика за зубами, у здоровому тілі – здоровий дух, позичати очі в Сірка, знати як п’ять пальців,  взяти ноги в руки, як в рота води набрав, тримати носа за вітром, без задніх ніг, вертиться на язиці, ламати язика, залити сала за шкуру
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

25. Подано фразеологізми які  є виразами професійно - виробничого мовлення. Визначити професію та розтлумачити значення лексичних одиниць

Кинути якір, на живу нитку,  де тонко, там і рветься, розмотати клубок, зняти стружку, грати першу скрипку, і слід прохолов, не святі горщики ліплять,
шито білими нитками, не нюхати пороху, брати на буксир, куди голка, туди й нитка,  прокласти першу борозну,  повертати голоблі, змотувати вудки,  ловити на живця, схрещувати мечі, здавати позиції.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
26. «Мегамозг» Згадати фразеологічні одиниці, які б містили у собі наступні слова.
 Клас поділено на дві команди. Представники кожної команди по черзі беруть аркуші  із словами і дають відповідь. Перемагає команда, яка дасть найбільшу кількість правильних відповідей
Аркуш ,бік , борода , бочка, відро , вінок ,вогонь,вода, вулиц, вухо, голка , гріш , дихання, долоня , дрова ,жаба, камінь , кисень, комар

Довідка: з чистого аркуша, як з відра, ухопити Бога за бороду, сидіти на пороховій бочці, голці ніде впасти, схилити на бік, як у віночку, вінок терновий, вогнем і мечем, із вогню та в полум’я, між двох вогнів, як у воду дивитися, зелена вулиця, аж за вухами лящить, по самі вуха, розвісити вуха ламаний гріш, друге дихання, комара задушити, комар носа не підточить, наламати дров, кисень перекрити, жабі по коліна, камінь за пазухою, камінь на душі,  мов на долоні
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
Творчі завдання
1.З поданими словосполученнями скласти зв’язне висловлювання. Дати заголовок
Пекти раків, язиком злизати, набрати в рот води, Землі під собою не чути, губи копилити, п’ятами накивати, замилювати очі, Гордіїв вузол.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Записати  кумедну історію із життя школярів, використавши 7 фразеологічних зворотів
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480

3. Розтлумачити значення фразеологізмів біблійного походження . Покласти в основу власного висловлювання одну з цих фразеологічних одиниць
Блудний син, Адам і Єва, брат піднявся на брата, випити гірку чашу, дерево пізнання добра і зла, глас вопіющого в пустелі, до сьомого коліна, земля обітована, іти на Голгофу, іудини срібники, книга за сімома печатями, нести свій хрест, сім смертних гріхів, терновий вінок, умивати руки, манна небесна.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
4.Записати твір-роздум на тему « Усе тече, усе змінюється»
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=cf51f9cd62f83a5c5b16ccb7915ea54f&n=33&h=190&w=480
7.  Скласти та записати власну байку, увівши  прислів’я як мораль

Афоризми
·        Лише тоді пізнається цінність часу, коли він утрачений (Г.Сковорода)
·        Кожному мила своя сторона (Г.Сковорода)
·        Вибрати не можна тільки Батьківщину (В.Симоненко)
·        І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь (Т.Шевченко)
·        Без надії таки сподіваюсь! (Л.Українка)
·        Бути чи не бути? (В.Шекспір)
·        Всякому городу нрав і права (Г. Сковорода)
Ніколи не втрачайте терпіння – це останній ключ, що відкриває двері (А.де Сент-Екзюпері)
·        Не забувай: ти завжди відповідаєш за всіх, кого приручив
(А.де Сент-Екзюпері)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Список використаних джерел
1.                      Гонтар В. У світі цікавої лексикології та фразеології. – Українська 



 і література в школі. – 2004. №6 – 30-32С.
2.                      Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Укладачі: В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. – К.: Аконіт, 2005.
3.                      Пентилюк М.І.: М.І.Пентилюк, С.О.Караман, О.В.Караман, О.М.Горошкіна, З.П.Бакум, М.М.Барахтян, І.В.Гайдаєнко, А.Г.Галетова, Т.В.Коршун, А.В.Нікітіна, Т.Г.Окуневич, О.М.Решетилова. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах - К.: Ленвіт, 2004. - С. 184 - 190.
4.                      Програма для загальноосвiтнiх навчальних закладiв з українською мовою навчання. 5–9 класи. 2013 р. У к л а д а ч i:  Г.Т. Ш е л е х о в а, Т.Д. Г н а т к о в и ч, Н.Б. К о р ж о в а.
5.                      Тесленко О. Фразеологія на уроках рідної мови як етнографічний фактор. – Українска мова і література в школі. – 2003. №6 – 2-3С.
6.                      Ужченко В. Д. Ужченко Д. В. Фразеологічний словник української мови. – К.: Освіта, 1998. – 224с.
7.                      Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки/  Укладач Курганова Н. В.  – Х.: Торсінг плюс, 2006. – 320с



Немає коментарів:

Дописати коментар